Vi uppmanar att alltid läsa igenom köpevillkoren i sin helhet innan du lägger en order. Dessa villkor kan komma att uppdateras och ändras, men det som står när du lägger din order är det som gäller för det köpet.
Allmänt
Beställningar och Köpeavtal
När du lägger en beställning på Foderboden.se accepterar du våra köpevillkor och därigenom godkänner du att du har tagit del av informationen och ingår köpeavtal med Foderboden. Du godkänner även att vi behandlar de personuppgifter du ger oss i samband med ditt köp såsom namn och adress. Du godkänner även Svea Banks villkor.
För att kunna ingå ett köpeavtal med Foderboden.se behöver du vara över 18 år.
Priser
Alla priser visas inklusive moms. Vi försöker efter bästa förmåga hålla priserna på hemsidan korrekta och uppdaterade. Vid större felaktigheter i pris såsom, men inte uteslutande, att priset uppenbart är felaktigt förbehåller vi oss rätten att häva köpeavtalet.
Fraktavgifter ingår ej i priset för produkten utan tillkommer i kassan. Fraktavgiften varierar baserat på hur skrymmande försändelsen är samt vilken leveransmetod som valts.
Priser kan komma att ändras av Foderboden.
Vi reserverar oss för att de varor du beställer ibland inte finns tillgängliga.
Priser och sortiment kan skilja sig mellan webbshop och fysisk butik.
Frakt och Leverans
Fraktkostnad
De olika leveranssätten har fasta fraktkostnader. Beroende på om din försändelse är särskilt skrymmande, behöver skickas separat på egen pall eller av annat skäl är svår att skicka gäller det frakttillägg som visas i kassan med texten ”Minst en av varorna är skrymmande och frakt samt fraktpriser beräknas utifrån detta.” Vi förbehåller oss rätten för eventuella fel.
Vi använder oss av en ”prisstege” för skrymmande beräkning, med lägre kilo/volympris för frakten. Första steget är 0-150kg och därefter kommer en ny nivå var 50kg. Ordrar under 100kg skickas generellt som paket, medan ordrar över 100kg generellt skickas som halvpall eller pall.
Väljer du att hämta i butik tillkommer ingen fraktkostnad men är begränsat till max 50kg. Detta för att vi inte har möjlighet att lägga undan stora mängder skrymmande varor.
Leveranser med PostNord och DB Schenker
Din beställning bör dyka upp inom 1-4 arbetsdagar efter det att det har skickats från vårt lager. Vi friskriver oss från eventuella förseningar baserat på PostNords kapacitet eller eventuella högtider och kampanjer då trycket är högre än vanligt.
Din försändelse levereras direkt till närmaste ombud eller till din valda adress. Tillgängligt i hela Sverige. Observera att ombud och hemleverans på mindre orter har begränsad utkörning vilket kan komma att påverka leveranstiden.
Vid hemleverans bärs försändelsen fram till första hindret på adressen, såsom en låst bom eller port. Paket över 20kg lämnas vid tomtgränsen eller porten.
Vid leveransval Hemleverans utan kvittens är du som beställare ansvarig för paketet efter det att det levererats till vald adress.
Ångerrätt, Retur och Reklamation
Ångerrätt
I enlighet med svenska distansköplagen har du 14 dagars ångerrätt. Om du vill nyttja din ångerrätt behöver du kontakta oss på webshop@foderboden.se inom denna tidsram.
Vi erbjuder inte returer på foder, strö, godis eller tillskott då vi ej kan garantera att de hanterats på korrekt sätt efter att de har lämnat vårt lager. Dessa produkter är därför ej inkluderade i detta avsnitt.
Retur
Du har rätt till att returnera din vara inom 14 dagar. Vi erbjuder inte gratis returfrakt eller en retursedel. Du som kund kommer själv att stå för kostnaden för din retur. Vi återbetalar inte fraktkostnader för produkter som returneras till oss. Skicka din retur till adressen nedan.
Hantverkarvägen 39A
13644
Handen
Produkter du vill returnera ska alltid skickas tillbaka i originalskick med samtliga eventuella originalförpackningar samt lappar kvar. Om varan ej uppfyller dessa krav förbehåller vi oss rätten att neka returen.
Ej uthämtade paket debiteras med 200kr för returfrakt samt hantering. Summan dras av på din återbetalning eller läggs till på din faktura under returhanteringen.
Reklamation
Vid en eventuell reklamation är det viktigt att du kontaktar oss inom skälig tid. Skicka en bild och förklaring på defekten till webshop@foderboden.se så hjälper vi dig vidare.
Defekter som rapporteras inom 2 månader anses alltid vara inom skälig tid. Reklamationer på varor som är köpta för mer än 3 år sedan görs ej gällande.
Betalningar
Kortbetalning och Swishbetalning
Alla betalningar sker genom Svea Bank. Genom att handla på Foderboden.se godkänner du Svea Banks villkor.
Faktura Privatkund
Fakturor går genom Svea Bank, och genom att du handlar på Foderboden.se så godkänner du Svea Banks villkor. Vi på Foderboden har ej tillgång till din faktura, och om du har frågor kring din faktura behöver du kontakta Svea Bank.
Faktura Företagskund
Fakturor för företag går genom Företagsfaktura på Svea Bank, och genom att du handlar på Foderboden.se till företaget så godkänner du och företaget du handlar från Svea Banks villkor. Vi på Foderboden har ej tillgång till ditt företags faktura, och om du har frågor kring fakturan behöver du kontakta Svea Bank och välja Företagsfaktura.
Ansvarsfriskrivning och Force Majeure
Ansvarsfriskrivning
Vi reserverar oss för eventuella bild- eller skrivfel på foderboden.se. Detta inkluderar fel i produktbeskrivning, pris, bilder, tillverkare och lagersaldo. Vi förbehåller oss rätten att korrigera eventuella sådana fel när som helst.
Force Majeure
Foderboden.se är inte skyldiga att fullgöra köpet som det föreligger hinder som vi inte kan övervinna eller skäligen kunde ha räknat med vid tidpunkten för ditt köp. Detta inkluderar, men är ej begränsat till, exempelvis strejk, naturkatastrofer, krig, upplopp, etc.
Du som kund har ej rätt till ersättning för eventuella skador eller lidande som uppstått vid utebliven leverans om orsaken står utom Foderbodens kontroll.